הפקת פחמן דו חמצני ו



בוקר טוב לכולם. אתמול שאלתי אותכם לגבי רעיונות לניסויים עם הבצק. בינתיים ענתה לי רק אלינור והציעה להכניס לבצק סודה לשתיה וחומץ. זה לא יעשה אותו טעים... אבל זה כנראה יגרום לו לתפוח. זה בדיוק הרעיון שיש באבקת אפייה ששמים בעוגה- ככה היא תופחת. אבקת אפייה, אם תסתכלו על הרכיבים שלה תראו שכתוב שם שיש בה סודה לשתייה (סודיום ביקרבונט) וחומצה כלשהי. כשמוסיפים לאבקת אפייה מים שני החומרים מומסים במים ונוצרת בינהם תגובה כימית שכתוצאה ממנה נוצר גם גז בשם פחמן דו חמצני.
.
עצה קטנה- לעשות במקום שאפשר ללכלך. על מגש או בתוך הכיור. החומצות האלה לא חזקות ומסוכנות אבל כן יכולות לפעמים לעשות כתם על רצפה.

ניסוי מס' 1: הר געש. פשוט מערבבים חומץ וסודה לשתייה ורואים את התסיסה. אם מוסיפים סבון כלים ואולי גם קצת צבע מאכל- יוצא לכם הר געש תוסס ונחמד. יש ילדים שבונים פרויקט בבית ספר של הר געש ומשתמשים בשיטה הזו לייצר "לבה".
הנה כמה תמונות של איך זה יכול להיראות
וקישור לסרטון של מכון דוודיסון שמסביר ממש מה עושים ואיך

ניסוי מס' 2: ניפוח בלון. מכניסים סודה לשתייה לבקבוק של שתייה קלה. עדיף בקבוק קטן יחסית. מוסיפים חומץ וסוגרים במהירות עם בלון. הגז שנוצר אמור לנפח אותו.

ניסוי מס' 3: ריקוד של זרעים. שמים בכוס קצת חומץ ומוסיפים זרעים של משהו. אורז או גרעיני תירס. זה אמור להיות מספיק כבד בכדי לשקוע בחומץ אבל לא מאוד כבד. מוסיפים לחומץ סודה לשתייה ורואים מה קורה לזרעים. תעקבו אחרי בועות הגז מקרוב.


ניסוי מס': 4: הר געש בכוס. שמים בכוס גבוהה או צנצנת חומץ ומעליה שופכים שמן מאכל כך שיש לנו 2 שכבות. אם יש לכם צבע מאכל או קצת תרכיז, כדאי להוסיף לחומץ שיהיה צבעוני. מוסיפים סודה לשתייה ורואים איך בועות של גז ומים עולות לתוך השמן. דרך אחרת מגניבה יותר לעשות את זה היא להוסיף למים ושמן כדורים קטנים של סוכרזית. תוכלו לראות את הניסוי הזה גם באתר של מכון דווידסון.




אם כבר - להוסיף את נושא הפחמן הדו חמצני שנפלט בתגובה הכימית הזו... 
פשוט לשים בכוס חומץ ולהוסיף סודה לשתייה (לאט ובזהירות שלא יגלוש). לאחר תום התסיסה להכניס גפרור  לתוך הכוס, לחלקה העליון שבו אין נוזל, ולראות כיצד כבה... זה מטריף.
ואת פיית בלון המתנפח "מאליו" לקשור ולקבל בלון כבד שקופץ על השולחן כמו כדור. ניתן להשוות עם בלון מנופח רגיל ולהיווכח בהבדלים.



מערת הכלבים




תגובות

הוסף רשומת תגובה